Detail předmětu
Podnikatelská laboratoř
FP-PLABAk. rok: 2021/2022
Smyslem předmětu je podat studentům základní informace a znalosti o soukromém podnikání a naučit je tyto informace uplatnit při založení vlastní malé firmy, která bude podnikat v oblasti IT, webových a mobilních aplikací.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Znalosti: studenti budou znát všechny náležitosti ohledně založení vlastní malé firmy, včetně souvisejích oblastí z marketingu, lidských zdrojů a financí týkajících se malých firem. Studenti budou schopni aktivně podnikat, tj. založit a řídit malou firmu.
Dovednosti: Specializovat studenty a dát jim dostatek dovedností k založení a řízení vlastní malé firmy.
Kompetence: student budou kompetentní k vlastnímu podnikání v oborech IT, webových a mobilních aplikací.
Dovednosti: Specializovat studenty a dát jim dostatek dovedností k založení a řízení vlastní malé firmy.
Kompetence: student budou kompetentní k vlastnímu podnikání v oborech IT, webových a mobilních aplikací.
Prerekvizity
Před studiem daného předmětu musí mít studenti následující znalosti a dovednosti: základní znalosti o živnostenském zákonu, zákonu o obchodních korporacích, insolvenčním zákonu a kreativní myšlení pro založení vlastní malé firmy.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Ve cvičeních je používána forma řešení případových studií, kritické doskuse řešeného problému a týmové práce.
Způsob a kritéria hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu musí studenti zpracovat a obhájit semestrální práci (podnikatelský plán pro založení vlastní malé firmy) a složit závěrečný test.
Udělení zápočtu: pro udělení zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek:
• Aktivní účast na cvičeních bude kontrolována a hodnocena učitelem - max. 100 bodů.
• Zpracování a obhájení semestrální práce v určeném termínu - 100 bodů.
Důvody k neudělení zápočtu!!:
• neodevzdání práce v termínu,
• více jak jedna absence,
• neodprezentování podnikatelského plánu.
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba vykonat závěrečný test.
Písemný test bude především z informací uvedených ve skriptech Drobné podnikání pro prezenční formu studia. Dále bude písemný test obsahovat otázky z přednášek i cvičení. Otázky budou jak otevřené, tak uzavřené a 2 příklady. Z písemného testu musí studenti získat minimálně 50 % bodů. Pokud student v 1. termínu nezíská alespoň zmíněných 50 % bodů, má možnost psát opravný písemný test. Písemný test je povinnou částí pro úspěšní zakončení předmětu.
Udělení zápočtu: pro udělení zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek:
• Aktivní účast na cvičeních bude kontrolována a hodnocena učitelem - max. 100 bodů.
• Zpracování a obhájení semestrální práce v určeném termínu - 100 bodů.
Důvody k neudělení zápočtu!!:
• neodevzdání práce v termínu,
• více jak jedna absence,
• neodprezentování podnikatelského plánu.
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba vykonat závěrečný test.
Písemný test bude především z informací uvedených ve skriptech Drobné podnikání pro prezenční formu studia. Dále bude písemný test obsahovat otázky z přednášek i cvičení. Otázky budou jak otevřené, tak uzavřené a 2 příklady. Z písemného testu musí studenti získat minimálně 50 % bodů. Pokud student v 1. termínu nezíská alespoň zmíněných 50 % bodů, má možnost psát opravný písemný test. Písemný test je povinnou částí pro úspěšní zakončení předmětu.
Osnovy výuky
Obsah přednášek:
1. Úvod do problematiky drobného podnikání, historie, základní pojmy, definice, fakta.
2. Založení male firmy krok za krokem.
3. Podnikatelský model malého podniku.
4. Výběr podnikatelské entity, výhody a nevýhody. Lokace provozovny.
5. Podnikatelský plan a strategie, model růstu malého podniku, stádia a krize.
6. Řízení zdrojů malého podniku, limitovaný marketing, finanční aspekty, startovní kapitál.
7. Exit malého podniku, insolvenční zákon.
1. Úvod do problematiky drobného podnikání, historie, základní pojmy, definice, fakta.
2. Založení male firmy krok za krokem.
3. Podnikatelský model malého podniku.
4. Výběr podnikatelské entity, výhody a nevýhody. Lokace provozovny.
5. Podnikatelský plan a strategie, model růstu malého podniku, stádia a krize.
6. Řízení zdrojů malého podniku, limitovaný marketing, finanční aspekty, startovní kapitál.
7. Exit malého podniku, insolvenční zákon.
Učební cíle
Cílem předmětu je poskytnout studentům specializaci v přípravě a v řízení jejich vlastních budoucích malých firem. Vlastní podnikání bude směřováno do oborů IT, webových a mobilních aplikací. Důraz bude kladen také na řízení, marketing a finanční aspekty malých firem.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Během semestru studenti zpracují semestrální práci. Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná, přičemž je povolená jedna absence, kterou student nemusí hlásit a omlouvat. Přesun mezi cvičeními je možný po individuální domluvě s vyučujícím. Cvičení lze nahradit v jiné skupině po individuální domluvě.
Základní literatura
BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business Management. Fourth Edition. London: Palgrave, 2016. 540 pp. ISBN978-1-137-43035-9. (EN)
CROLL, Alistair; YOSKOVITZ, Benjamin; JUREK, Viktor. Lean analýza: využijte data k rychlejšímu vybudování lepšího start-upu. BizBooks, 2016. (CS)
KORÁB, V. a V. BUMBEROVÁ. Drobné podnikání. Brno: CERM, 2014, 65 s. ISBN 80-214-2651-9.
Maurya Ash. LEAN PODNIKÁNÍ. Přejděte od plánu A k plánu, který funguje. BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0506-8. (CS)
Osterwalder, A. a kolektiv. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. 2. vydání. BizBooks, 2015, 278 stran. ISBN 978-80-265-0425-2. (CS)
Ries, Eric. Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. BizBooks, 2015. (CS)
SRPOVÁ, J. V. ŘEHOŘ a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
STAŇKOVÁ, A. Podnikáme úspěšně s malou formou. 1. vydání. Praha: C. H. BECK pro praxi. 2007. 199 s. ISBN 978-80-7179-926-9.
VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1069-2.
CROLL, Alistair; YOSKOVITZ, Benjamin; JUREK, Viktor. Lean analýza: využijte data k rychlejšímu vybudování lepšího start-upu. BizBooks, 2016. (CS)
KORÁB, V. a V. BUMBEROVÁ. Drobné podnikání. Brno: CERM, 2014, 65 s. ISBN 80-214-2651-9.
Maurya Ash. LEAN PODNIKÁNÍ. Přejděte od plánu A k plánu, který funguje. BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0506-8. (CS)
Osterwalder, A. a kolektiv. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. 2. vydání. BizBooks, 2015, 278 stran. ISBN 978-80-265-0425-2. (CS)
Ries, Eric. Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. BizBooks, 2015. (CS)
SRPOVÁ, J. V. ŘEHOŘ a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
STAŇKOVÁ, A. Podnikáme úspěšně s malou formou. 1. vydání. Praha: C. H. BECK pro praxi. 2007. 199 s. ISBN 978-80-7179-926-9.
VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1069-2.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Obsah přednášek:
1. Úvod do problematiky drobného podnikání, historie, základní pojmy, definice, fakta.
2. Založení male firmy krok za krokem.
3. Podnikatelský model malého podniku.
4. Výběr podnikatelské entity, výhody a nevýhody. Lokace provozovny.
5. Podnikatelský plan a strategie, model růstu malého podniku, stádia a krize.
6. Řízení zdrojů malého podniku, limitovaný marketing, finanční aspekty, startovní kapitál.
7. Exit malého podniku, insolvenční zákon.
1. Úvod do problematiky drobného podnikání, historie, základní pojmy, definice, fakta.
2. Založení male firmy krok za krokem.
3. Podnikatelský model malého podniku.
4. Výběr podnikatelské entity, výhody a nevýhody. Lokace provozovny.
5. Podnikatelský plan a strategie, model růstu malého podniku, stádia a krize.
6. Řízení zdrojů malého podniku, limitovaný marketing, finanční aspekty, startovní kapitál.
7. Exit malého podniku, insolvenční zákon.
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Náplň cvičení se vztahuje k následujícím tématům
1. Úvod do problematiky, zadání semestrálních prací.
2. Zakládání malého podniku - Stupeň I: Studie proveditelnosti.
3. Poznání sebe sama.
4. Identifikace oblastí příležitostí. Výběr a ohodnocení podnikatelských příležitostí.
5. Zakládání malého podniku - Stupeň II: Cesta vstupu na trh.
6. Výběr vhodných forem pro drobné podnikání.
7. Zakládání malého podniku - Stupeň III: Podnikatelský model a miniplán.
8. Řízení zdrojů v malé firmě. Marketingový plán malé firmy.
9. Finanční plán.
10. Prezentace semestrálních prací.
11. Prezentace semestrálních prací.
12. Prezentace semestrálních prací.
13. Zápočet.
1. Úvod do problematiky, zadání semestrálních prací.
2. Zakládání malého podniku - Stupeň I: Studie proveditelnosti.
3. Poznání sebe sama.
4. Identifikace oblastí příležitostí. Výběr a ohodnocení podnikatelských příležitostí.
5. Zakládání malého podniku - Stupeň II: Cesta vstupu na trh.
6. Výběr vhodných forem pro drobné podnikání.
7. Zakládání malého podniku - Stupeň III: Podnikatelský model a miniplán.
8. Řízení zdrojů v malé firmě. Marketingový plán malé firmy.
9. Finanční plán.
10. Prezentace semestrálních prací.
11. Prezentace semestrálních prací.
12. Prezentace semestrálních prací.
13. Zápočet.